تبلیغات
زبان شناسی همگانی - درباره ادوارد ساپیر2
 
زبان شناسی همگانی
درباره وبلاگ


سایت زبان شناسی همگانی در جهت گسترش و معرفی رشته زبان شناسی همگانی آغاز به کار کرد
rezasalimi18@yahoo.com

مدیر وبلاگ : رضا سلیمی
مطالب اخیر
نویسندگان
یکشنبه 21 تیر 1394 :: نویسنده : رضا سلیمی

آثار مهم ادوارد ساپیر

گردآورنده: ساجده میراحمدی

مقدمه

ادوارد ساپیر که از پیشگامان زبان شناسی ساختاری آمریکا و از تاپیر گذارترین شخصیت ها در چند مکتب زبان شناسی بود، تحت تاپیر فرانس بواس، بنیان گذار انسان شناسی آمریکایی نوین، به سمت انسان شناسی تغییر گرایش داد. به ارث رسیدن علاقه­ی بواس به زبان­های «سرخپوست»ی به شاگرد او ادوارد ساپیر دستاوردهای مهمی را نه فقط در زبان­شناسی هندی آمریکایی که در مطالعه­ی زبان به طور کلی بر جای گذاشت. از این مهم­تر دیدگاه بواس درباره­ی ضرورت وجود زبان برای اندیشه­ی انسانی و در نتیجه برای فرهنگ انسان، به تز اساسی انسان­شناسی فرهنگی آمریکایی در ربع قرن نخست این قرن بدل شد.  سهم اصلی ادوارد ساپیر در این حوزه در رابطه، زبان شناسی آمریکای بومی، هند و اروپایی، زبان شناسی عمومی، انسان شناسی آمریکای سرخپوستی، انسان شناسی عمومی و آنچه تحت عنوان فرهنگ و شخصیت و یا انسان شناسی روانپزشکی نامیده می شود است. مهم ترین آثار ساپیر زبان بود که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد و تنها کتابی بود که او در تمام دوران زندگیش به تکمیل آن پرداخت. در این قسمت به معرفی چند تا ازآثار ادوارد ساپیر می پردازیم که هر کدام به نوعی نشان دهنده دیدگاه این زبان شناس و انسان شناس آمریکایی است.

۱. چیدمان این آثار بر اساس سال انتشار اثر می باشد.

۲.  در آخر منابعی را که برای معرفی بعضی از این آثار استفاده کرده ام نیز آورده شده است.

1. Sapir, E., (1909), Takelma Texts, Philadelphia, University Museum Press.

۱. متون تاکلما

ساپیر در سال ۱۹۰۶ برای مطالعه زبان تاکلما به اورگون رفت: مطالعه ای که مبنای رساله دکتری وی شد. بندیکت در این باره می گوید:« دشواری های زبان تاکلما پایان نامه او را بسیار جالب کرده بود و او در کار زبان شناسی شاگرد هیچ کی نبوده است و استعدادهای او در ریخت شناسی و آواشناسی در همین کار دوران جوانی به مانند یک دانشجوی سختکوش و پر سابقه نمایان است.» و دو مقاله نیز در باب مردم شناسی تاکلما در نشریه انسان شناسی آمریکا و نشریه فولکور امریکا منتشر ساخت.(مور،۱۱۷:۱۳۹۱). این کتاب به طور دقیق قبل از سال ۱۹۲۳ منتشر شده است . یک کتابی است با معرفی شخصیت های عجیب و غریب در مورد سرخپوستان آمریکا که بیان شده است. و دارای اشتباهات تایپی زیادی است. این کتای دارای عیوب زیادی مانند صفحات گم شده، تاری، تصاویر فقیر، علایم سیار و ... که بخشی از موضوع اصلی است. با این حال یک اثر کاملا فرهنگی است که با وجود نقایص زیاد آن را انتخاب کرده ایم برای اینکه دوباره ویرایش و چاپ شود. تاکلما گروهی از سرخپوستان آمریکا بوده اند که در اصل در دره سرکش در شمال کالیفرنیا شناخته شده هستند. و در امتداد رودخانه زندگی میکنند. تاکلما نام کسانی است که در طول رودخانه زندگی میکنند.

 2. Sapir, E., (1914), Takelma Texts and Notes on Chasta Costa Phonology and Morphology, New York, Publisher: Kessinger Publishing/LLc.

۲. متون تاکلما و نکاتی در مورد واج شناسی و مرفولوژی چاستا کوستا

این گویش در بخش بزرگی از جنوب غربی اورگان و یک سرزمین به هم پیوسته در شمال غربی کالیفرنیا وجود دارد. تعداد زیاد لهجه هایی که ظاهرا به صورت کاملا مجزا و متفاوت صحبت میکنند. گروهی که به این زبان صحبت میکنند، اقوام و گروه هایی هستند از شرق اقیانوس آرام، در امتداد رودخانه بالای اورگون و رودخانه پایین تر سرکش. برخی از قبایل مانند تولو و پتکو مردمان ساحلی هستند. در حالی که برخی از لهجه های جنوب کالیفرنیا به خصوص هوپی و کاتو به گونه ای دیگر صحبت میکنند. این مجموعه با توجه به علاقه زبان شناس آمریکایی به گویش شعبه اورگان و کالیفرنیا گرداوری شد . امید است این کتاب بتواند نکاتی در مورد این گویش و حداقل برخی از ارزش های سرخپوستان کوستا را بیان کند.  در این گویش صداهایی صرفا تا حدودی عجیب و غریب و بیرون کشیده وجود دارد. و درک آن نسبت به مناطق دیگر متفاوت است.

3. Sapir, E., (1917), Dreams and Gibes, Boston, The Poet Lore Company.

۳. رویاها و کنایه ها

این کتاب جز کارهای اولیه و مهم ادوارد ساپیر هست. نشان دهنده تولید یک کار مهم تاریخی است. و تمام تلاش حفظ همان کار اولیه و قبلی است. و در صورت چاپ مجدد آن باید شخصیت های تاریخی و موضوع اصلی این کتاب حفظ شود. ما بر این باوریم ای یک اثر مهم فرهنگی است و حفظ آرشیو اصلی آن بسیار مهم است. این یک کتاب کمیاب و باستانی است و با توجه به قدمت آن ممکن است عیوبی مانند علایم، نمادها، یاداشت های حاشیه ای و صفحات ناقص داشته باشد. این یک نسخه بدون تصاویر است و ممکن است غلط املایی متعدد و یا متن از دست رفته زیادی داشته باشد.

4. Sapir, E., (1921), Language; In Introduction to the Study of Speech, New York, Harcoud, Brace And Company.

۴. زبان: درآمدی بر مطالعه سخن

زبان شناس و انسان شناس مشهور ادوارد ساپیر در این کتاب بیان میکند: این کار برای نشان دادن زبان در ارتباط با دیگر منافع اساسی، مشکلات فکری، روند ماهیت تاریخی، نژاد، فرهنگ و هنر است. این کتاب شامل یازده فصل است. فصل اول شامل مقدمه است که به تعریف زبان می پردازد. زبان وسیله ای است صرفا انسانی و غیر غریزی ، برای ایجاد ارتباط، به منظور انتقال افکار، عواطف و آرزوها، از رهگذر دستگاهی متشکل از نشانه هایی که به طور ارادی تولید می شوند. این نشانه ها در درجه اول شنیداری اند و به وسیله اندام های گفتار تولید می شوند. زبان هیچ مبنای غریزی ندارد.(ساپیر،۱۹:۱۳۷۶). فصل دوم شامل عناصر گفتار است. که شامل جهانی بودن زبان است. ساپیر در این کتاب بیان میکند که همه زبان ها در همه قبیله ها و کشور ها کامل و جامع هستند. در زبان چنان تنوعی است که بیشتر از بعد جهانی بودن آن هیچ چیز پر شکوه و تکان دهنده نیست.(همان،۴۳). فصل سوم :شامل صداهای زبانی است. فصل چهارم شامل : فرم های زبان و پردازش های دستوری. فصل پنجم: شامل مفاهیم دستوری است. فصل ششم شامل انواع ساختار زبانی است. طبقه بندی های زبان را بیان میکند. شامل زبان های ترکیبی، تحلیلی و چند ساختی است. فصل هفتم، رانش زبانی را مطرح میکند که زبان یک محصول تاریخی است که تغییرات زبانی به صورت خود به خودی نیست بلکه در جهت معینی حرکت میکنند. زبان صرفا در مکان گسترش نمی یابد و صرفا سلسله ای از بازتاب ها نیست که از تصاویر همانند و بی زمان ساطع شده باشد و یک بار و برای همیشه در ذهن افراد سایه اندازد. زبان رانش دارد در بستر زمانی که خود آن را می سازد و بر روی خط زمان حرکت میکند. به بیان شکل گیری گویش ها می پردازد.(همان،۲۲۶) فصل هشتم شامل بیان زبان در قالب یک محصول تاریخی است. همچنین شامل: قانون آوایی، تشابه در رانش در بین زبان ها، نظم قانون آوایی، نفوذ مرفولوژیکی در مورد تغییرات آوایی و ویژگی های جدید ظاهری با توجه به تغییر آوایی است.فصل نهم شامل چگونگی نفوذ زبان ها بر یکدیگرو تاثیرات زبانی به علت تماس های بین فرهنگی است. زبان ها نیز مثل فرهنگ ها به ندرت می توانند خودکفا باشند. ضرورت مراوده موجب می شود که سخنگویان یک زبان با زبان های همسایه و یا زبان هایی که به لحاظ فرهنگی برترند، در تماس مستقیم یا غیر مستقیم قرار گیرند.(همان،۲۷۵). فصل دهم شامل زبان، نژاد و فرهنگ است. نمی توانیم بپذیریم که زبان و فرهنگ رابطه علی با هم دارند. فرهنگ هر آن چیزی است که جامعه انجام می دهد و می اندیشد و فرهنگ را می توان گزینش معتبر جامعه دانست. و زبان شیوه خاص آن جامعه برای بیان تمامی آن تجربیات است و از طرفی نژاد و زبان هم با یکدیکر مطابقت ندارند.(همان،۲۹۳). فصل یازدهم شامل زبان و ادبیات است. زبان برای ما حکم چیزی به مراتب بیشتر از دستگاه انتقال اندیشه و پیام را دارد. جامعه  ایی است نامریی که روان ما را در خود فرا میگیرد و بر بیان نمادین روح ما صورتی از پیش تعیین شده می پوشاند. و وقتی این بیان اعتبار و ارزش فوق العاده ای داشته باشد آن را ادبیات مینامیم.(همان،۳۰۷)

5. Sapir, E., (1949), Culture, Language and Personality: Selected Essays, California, Published: University Of California Press.

۵. نوشته های انتخاب شده از زبان، فرهنگ و شخشیت

مکتب فرهنگ و شخصیت که در دهه ی ۳۰ میلادی در دانشگاه شیکاگو در میان شاگردان فرانس بواس ظاهر شد و توانست رشد زیادی کند به طوریکه در طول چند دهه تاثیر به سزایی بر انسان شناسی فرهنگی آمریکا بگذارد. ادوارد ساپیر در میان دانشمندان و پژوهشگران و همکاران خود در صحبت نادر بود. نوشته های او در مورد مشکلات پیش رو در انسان شناسی فرهنگی، روانشناسی و زبان شناسی با بینش تحریک آمیز خودش و کنترل قابل توجهی از اطلاعات واقعی برای همه برجسته هستند. مقاله طولانی او در مورد زبان که درست اصل مطالعه خود او بود، باعث کشف جنبه های مختلف این موضوع شد. تاکید او بر این واقعیت هست که زبان، یک محصول فرهنگی و اجتمایی است و کمک به زبان شناسی بخش جدایی ناپذیری از مطالعه در مورد انسان است. ساپیر درست در بیان فعل و انفعال، کنش و واکنش فرهنگ و شخصیت در میان همکاران دیگر خود پیشگام بود. و این زمینه بسیاری از مقالات کلاسیک او در علوم اجتمایی پیشگام بود. این نه تنها سهم مهم ادوارد را در این موضوع نشان می دهد بلکه به خوبی تمایز و کیفیت پایدار از کار او را هم در این موضوع بیان میکند.  ساپیر که به شدت از روانشناسی فروید متاثر بود  بر وجود عامل محیطی در شکل گیری شخصیت تاکید میکرد و این را نسبت که عامل درونی در اولویت میدید. از دیدگاه ساپیر زبان یکی از عوامل اصلی شکل گیری شخصیت است و شخصیت خود عامل اصلی شکل گیری فرهنگ هاست. از این رو تنوع شخصیتی گویای تنوع فرهنگی است.(فکوهی،۲۰۲:۱۳۸۸). ادوارد ساپیر در مقاله «فرهنگ، زبان و شخصیت» فرهنگ را عبارت از سیستم رفتارها و حالت­های متکی بر ضمیر ناخودآگاه می­داند به نظر وی «فرهنگ یک گروه شامل انواع مدل­های اجتماعی رفتار است که بوسیله همه یا اکثریت اعضای گروه جامعه عمل به خود می­پوشد و جامعه در حقیقت یک اصطلاح فرهنگی است که افراد به نسبت روابطی که با یکدیگر دارند برای بیان بعضی از صور رفتارهای خود به کار می­برند موضوعات اصلی جمع آوری شده از ادوارد ساپیر در این کتاب، عبارتند از: فرهنگ: واقعی و غیر واقعی(تمایز او میان فرهنگ های «حقیقی» و «جعلی»، یک اخطار نظری علیه خطرات جامعه است ـ از قبیل جامعه ی صنعتی غرب که ساپیر در آن زندگی می کرد ـ که به درستی نیازهای اعضایش را تشخیص نمی دهد. یک فرهنگ حقیقی، فرهنگی است که بین نیازهای اجتماعی و فردی هماهنگی ایجاد می کند. در عوض یک فرهنگی جعلی، فرهنگی است که در آن فرد به کارهای ناامیدکننده و بیهوده به نام کارآمدی بیشتر رانده می شود. در یک فرهنگ حقیقی، «عمده ی فعالیت های افراد بایستی مستقیما انگیزش های خلاق و احساساتی اش را ارضا کند، بایستی همواره چیزی بیشتر از وسیله ها و راههایی جهت دست یافتن به موفقیت باشد). ، معنای دین، زبان، انسان شناسی فرهنگی و روان پزشکی و پیکره زبان شناسی به عنوان یک علم است. ساپیر در سال ۱۹۲۵ مشتاقانه یک کرسی در دانشگاه شیکاگو پذیرفت و توانست علایق خود را به عرصه معناشناسی و نیز شخصیت و فرهنگ تکامل بخشد. این عرصه اخیر وی را بر آن داشت تا اهمیتی ویژه برای نقش فرد در فرهنگ قایل شود و طرز تفکر او را در باب ماهیت فرهنگ از سایر متفکرین هم روزگارش تمایز بخشید.(دی، مور، ۱۱۹:۱۳۹۱).

6. Koerner, E., (1984), Edward Sapir- Appraisals of His Life and Work, Amsterdam, John Benjamins Publishing Company.

۶. ارزیابی از زندگی و کار ادوارد ساپیر

این کتاب به مناسبت گرامیداشت روز سالگرد ادوارد ساپیر منتشر شد. این حجم با تعدادی از مقالات توسط محققان آمریکای شمالی با توجه به ارزیابی زندگی و کار این انسان شناس مشهور به ارمغان آمد. فصل اول شامل بیوگرافی از زندگی و مرگ ساپیر و دیگر انسان شناسان بزرگ از جمله بواس که استاد ساپیر در زمینه مردم شناسی و دیگر انسان شناسان است. فصل دوم شامل توضیحات ساپیر و ورف و بیان نظریه های آنان است. فصل سوم شامل ارزیابی از زندگی ساپیر و ورف است و فصل چهارم شامل بیوگرافی کامل از آثار منتشر شده از ادوارد ساپیر در مورد زبان، مردم شناسی و دیگر کارهای او در علوم اجتماعی است.

7. Sapir, E., (1990), The Collected Works of Edward Sapir: Wishram Texts and

 Ethnography, Berlin, Publisher: Mouton De Gruyter, Edition 7.

۷. مجموعه آثار ادوارد ساپیر: متون ویشرام و مردمنگاری

ساپیر در سال ۱۹۰۵ مطالعه میدانی بر روی ویشرام های ساکن قسمت پایین دست دره رود کلمبیا انجام داد که نتایج حاصل از آن را ۱۹۰۹ منتشر کرد.(مور،۱۱۷:۱۳۹۱). این کتاب به بیان ویژگی های زبان ویشرام و مردم نگاری آن پرداخته است. ساپیر علاقه خاصی به مطالعه این زبان داشت. ویشرام نام قبیله ای است که در چندین روستا در امتداد یک رودخانه در کلمبیا در جنوب واشنگتن و شمال اورگان زندگی می کنند. زبان همه نزدیک به هم و شاید نزدیک به زبان اسلاوی بود و از لحاظ مرفولوژی فوق العاده پیچیده وسرشار از صداهای عجیب و غریب بود. این کتاب شامل تعداد زیادی از متون همراه با ترجمه انگلیسی که در صفحات آخر جمع آوری شده است. بقیه شامل یک متن کوتاه و گویش بسیار نزدیک و مرتبط با زبان ویشرام، حدود ۱۵۰ صفحه مردم نگاری ویشرام که توسط ادوارد ساپیر انجام شد و مقاله های در مورد ماهیت شاعرانه و ریتم های اسطوره سنتی ویشرام است. توصیه من برای خواندن این کتاب برای کسانی است که علاقه مند به این زبان و مردم نگاری این قبیله هستند. صفحه ۵۰۷ تا ۵۰۹ لیست منابع این زبان است و تعداد زیادی از متون که با ترجمه انگلیسی آورده شده است. که نتایج حاصل از آن در سال ۱۹۰۹ انجان داد.

 8. Sapir, E., (1992), Southern Paiute and Ute: Linguistics And Ethnography, Berlin, Publisher: Mouton De Gruyter, Edition10.

۸. زبان شناسی و مردم نگاری پایوت های جنوبی و اوته

در این کتاب ابتدا مقدمه آورده شده و یک معرفی از این زبان بیان شده است. و به معرفی جنوب اوته و زبان آن میپردازد. و در فصل دیگر به متون زبانی زبان پایوت های جنوبی و اوته میپردازد. فصل بعد شامل فرهنگ لغت پایوت های جنوبی است. و فصل بعد شامل انگلیسی استفاده شده در فرهنگ لغت پایوت های جنوبی است و در فصل بعد به پایوت های جنوبی و شمال اوته و مردم نگاری آن همراه با یاداشت های میدانی میپردازد. یک فصل هم شامل نقشه هایی از پایوت های جنوبی و شمال اوته است همراه با آمار و ارقام. و در آخر هم تحریر یاداشت های میدانی است. این کار را در سال ۱۹۰۹ انجام داد و در سال ۱۹۱۰ به فیلادل فیا بازگشت. و مقداری زیاد اطلاعات از این گویش را به دست آورد. دانشگاه پنسیلوانیا بود که هزینه مالی تحقیق او در زمینه پایوتهای جنوبی را تامین کرد که این کار نخستین مطالعه علمی یک زبان شوشونی به شمار می آمد. وی به اتفاق تونی تیلوهاش که خود از پایوت های جنوبی بود و به خدمت موزه دانشگاه پنسیلوینا آمده بود دستور زبانی برای زبان پایوت های جنوبی تدوین نمود که استانداردهای تازه ای را بر مبنای حساسیت به نحوه کاربرد و شهود زبانی متکلمین آن زبان پدید آورد.(مور،۱۱۸:۱۳۹۱).

9. Irvin, J., Darnell, R., Handler, R., (1999), Culture: Collected Works of Edward Sapir, Berlin, Published: De Gruyter Mouton, Edition 3.

۹. فرهنگ: مجموعه آثار ادوارد ساپیر

این کتاب جلد سومی هست از مجموعه آثار ادوارد ساپیر که جمع آوری شده است. با عنوان فرهنگ که پنج بخش تقسیم شده است. بخش اول شامل مقالات ادوارد ساپیر در مورد موضوعات نظری و مفهومی در انسان شناسی فرهنگی، روانشناسی و دیگر علوم اجتماعی است. که عمدتا بین سال های ۱۹۱۷ تا زمان مرگ ساپیر در ۱۹۳۹ نگاشته شده است. همچنین شامل دو مقاله مهم منتشر شده از ارایه و بیانات ساپیر که در سال ۱۹۲۶ و ۱۹۳۰ که در همایش هانوفر منتشر شده است. بخش دوم: شامل کل نسخه ویرایش شده در روانشناسی فرهنگی که بر اساس یاداشت های دانشجویی و سخنرانی های ساپیر در محافل علمی است که در نظر گرفته شد برای جمع آوری یک کتاب. بخش سوم شامل بررسی ها و مطالعات ساپیر در روانشناسی و روان پزشکی که بین سال های ۱۹۱۷ و ۱۹۲۸ بیان شده است. بخش چهارم: مقالات قبلا منتشر شده ساپیر و بررسی کتاب در مورد موضوعات سیاسی و اجتماعی روز است که به طور عمده برای مخاطبان عام نوشته شده است جمع آوری گردید. بخش نهایی شامل مقالات و بررسی بر رویموسیقی و ادبیات معاصر از جمله چند قطعه ای که قبلا منتشر شد.

10. Sapir, E., Golla, V., Neill, S., (2001), North West California Linguistics: Collected Works of Edward Sapir, vol. 14, Berlin, Published: Mouton De Gruyter, Edition 14

۱۰. زبان شناسی شمال غرب کالیفرنیا

در تابستان ۱۹۲۷ ادوارد ساپیر دو ماه و نیم وقت خود را در بین سرخپوستان هوپی در دره شمال غربی کالیفرنیا سپری کرد. جایی که او جمع آوری کرد اطلاعات گسترده ای را در مورد این زبان. ۷۷ متون روایی و یک فایل بزرگ لغوی جمع آوری کرد. این مجموعه گرداوری شده از ساپیر در تابستان ۱۹۲۷ شامل یک نسخه کامل از زبان هوپی، با حاشیه نویسی کامل زبانی و فنی، همراه با واژگان تحلیلی، موجودی کامل از تمام ساقه ها و پایگاه اشتقاقی موجود در مجموعه، دارای واژه نامه مردم نگاری دقیق، متون شاخص هوپی به زبان انگلیسی ، طرح های دستوری کوتاه، راهنمای نام محل و یک مقاله مقدماتی در مورد موقعیت مورد مطالعه هوپی و طرح کلی ساپیر از پژوهش های زبان شناسی است که توسط هوارد برمن ویرایش شده است.

11. Sapir, E., (2002), The Psychology Of Culture, Berlin, Publisher: Mouton De Gruyter, Edition 2.

۱۱. روانشناسی فرهنگی

این کار ارایه جامع ترین بیانات ادوارد ساپیر در مورد مفاهیم فرهنگ، روش و نظریه در انسان شناسی و دیگر علوم اجتمایی است. همچنین درمورد سازمان شخصیت و جایگاه فرد در فرهنگ و جامعه است. بحث گسترده ای است در مورد نفش زبان و دیگر سیستم های نمادین در فرهنگ، روش مردم نگاری و تعامل اجتماعی نیز گنجانده شده است. همچنین نمونه کامل قوم نگاری و زبانی از کار میدانی ساپیر در مورد بومیان آمریکا، جامعه  اروپایی و آمریکایی نیز بیان شده است. شامل سیزده فصل است: فصل اول به بیان تعریفی از فرهنگ میپردازد. به نظر ادوارد ساپیر فرهنگ نظامی از رفتارهاست که جامعه بر افراد تحمیل می کند و در عین حال نظامی ارتباطی است که جامعه بین افراد برقرار میکند.   فصل دوم به بیان مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی است. فصل سوم بیانگر علل فرهنگی است. فصل چهارم شامل عناصر فرهنگی است. فصل پنجم به بیان الگوهای فرهنگی میپردازد. فصل ششم توسعه فرهنگی است. فصل هفتم به بیان تعریفی از روانشناسی میپردازد. فصل هشتم شامل انواع روانشناسی است. فصل نهم شامل ابعاد روانشناسی فرهنگی است. فصل دهم به انطباق فرد در جامعه میپردازد. فصل یازدهم به بیان مفهوم دهنیت ابتدایی در روانشناسی میپردازد. فصل دوازدهم مفهوم سمبولیسم.و فصل سیزدهم شامل تاثیرات فرهنگ بر روانشناسی است.

12. Sapir, E., Swiggers, P., Sapir, P., (2008), the Collected Works of Edward Sapir: General Linguistics, Berlin, Published: Mouton De Gruyter, Edition 1

۱۲. مجموعه آثار ادوارد ساپیر: زبان شناسی عمومی

این کتاب از مجموعه آثار گرداوری شده از ادوارد ساپیر بود درباره زبان شناسی عمومی که در سال ۲۰۰۸ جمع آوری و منتشر شد. جلد اول که شامل مقالات ویرایش شده و بررسی زبان شناسی به طور کلی است. شامل چند فصل است از جمله فلسفه زبان و زبان شناسی ، منشا زبان ، معنا شناسی عمومی، ساخت و ساز برای ساختن یک زبان کمکی بین المللی است. همچنین شامل مقالات خود ادوارد ساپیر بر روی زبان و گویش های منتشر شده برای دایره المعارف علوم اجتماعی، متون ویرایش شده همراه با مطالعه مقدماتی و یاداشت ها، مطالعه مقدماتی ساپیر که به مطالعه زبان پرداخته است و ارزیابی گذشته ساپیر در مورد زبان شناسی عمومی.

منابع

۱. ساپیر، ادوارد، (۱۳۷۶)، زبان: درآمدی بر مطالعه سخن، ترجمه محمدعلی حق شناس، نشر سروش، چاپ اول.

۲.مور، جری  دی، (۱۳۹۱)، زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناسی، ترجمه هاشم آقا بیگ پور و جعفراحمدی، تهران، نشر جامعه شناسان.

۳. فکوهی، ناصر، (۱۳۸۸)، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، تهران، نشرنی، چاپ ششم.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :